9 Eylül 2008 Salı

FOMA vs APOCALYPTICA



Bundan 4 ay kadar önce FOMA’nın EP’sini yazmıştım. Mavi Sakal’ın kurucusu Murat Tümer ve grubun sonraki dönemlerinde yer almış Tanju Eren, Batur Yurtsever ve yapılan seçmeler sonucu en son katılan solist Evren Uysal’dan oluşan FOMA iddialı şarkıları ve parmak ısırtan sound’ları ile hemen dikkatimi çekti. Aslında o zaman çıkan EP önümüzdeki aylarda piyasaya çıkacak ilk FOMA albümünün habercisiydi. FOMA yazı boşa geçirmek istememişti ve internet üzerinden ücretsiz dinlettiği EP şarkılarını CD olarak da çoğaltmak istedi. EP’nin piyasaya çıktığı 16 Nisan’dan bugüne neler oldu dersiniz…

2 Mayıs’ta albüm kaydına giren grup 16 Temmuz’a kadar stüdyoda kaldı. Kayıtlar İstanbul Deneyevi Stüdyoları’nda Taylan Özdemir tarafından yapıldı.

11 Ağustos’ta başlayıp ve 25 Ağustos’ta bitten miksler Finlandiya’nın ünlü Finnvox Stüdyoları’nda Risto Hemmi, mastering işlemleri ise Mikka Jussila tarafından yapıldı.

Ben gruba olan özel ilgim nedeniyle hem de mastering sonrası tüm albümü dinleme şansına eriştim. Daha doğrusu projenin her aşamasında yanlarındaydım. Stüdyoya gittim geldim, fikir alışverişinde bulunduk. Bu albüm son yıllarda beni heyecanlandırmayı başaran tüm projeler içinde de farklı bir yere oturdu.

Ekim sonlarına doğru dinleyeceğiniz albümün şarkılarının bütünlüklü hali, grup tarafından yapılan düzenlemelere duyduğum hayranlık; kayıt, miksaj ve mastering’in dünya standartlarında oluşu falan bir yana iki önemli sürprizi daha var.

Bunlardan ilki Apocalyptica. İşe Metallica’nın hit şarkılarının çellolarla klasik yorumunu yaparak başlayan FinlandiyalI grubun ünü geçen her gün arttı. Daha sonra kendi şarkıları ile de beğenilerek sadece bir icra grubu olmadıklarını kanıtladılar.

Eicca Toppinen, Paavo Lötjönen, Perttu Kivilaakso, Mikko Siren’den oluşan Apocalyptica; Metallica dışında Pantera, Rammstein, Sepultura, Faith No More, Led Zeppelin gibi önemli grupların şarkılarını da icra etti. Ayrıca Sex Pistols, Sepultura ve Metallica ile aynı sahneyi paylaştı.

Geçtiğimiz aylarda büyük şehirleri kapsayan bir de Türkiye turnesi yapan grubun FOMA albümüyle ne ilgisi olabilir diye düşünebilirsiniz.

FOMA’nın albümünün hemen açılışında yer alacak 8 dakikalık, senfonik, insanın tüylerini diken diken eden bir şarkı var; “Opus 8 (Ben Kendimden Geçince)”. FOMA, bu şarkıya eşlik etmesi için APOCALYPTICA’ya bir teklif götürüyor. Şarkıyı çok beğenen Apocalyptica hiç ikiletmeden; hem de dünya turnelerinin ortasında iki günlüğüne Helsinki’ye geliyor. Şarkının yaylı aranjmanları, bizzat grup elemanı Perttu Kivilaakso tarafından yazılıyor.

Ben iki grup arasındaki müzikal birlikteliğin önümüzdeki dönemde de çeşitli boyutlarıyla devam edeceğine inanıyorum.

Albümün ikinci sürprizi de “Hayır Diyemedim”e eşlik eden İmer Demirer. Bence dünyanın sayılı trompetçilerinden biri olan ustanın, bir rock şarkısına hem de doğaçlama olarak nasıl dokunduğunu görmenizi isterim.

Albümde, EP’den de bildiğiniz “İnsafsız”, “Her şey Ortada” ve “Ağlamak Yeniden Başlamak Demektir”; yeni şarkılardan “X”, “İndi” ve “3. Köprü” hepsi çok sevdiğim ve defalarca dinlemekten sıkılmadığım şarkılar.

Ama bir Tanju Eren bestesi olan ve Aylin Aslım tarafından büyük başarıyla söylenmiş “Hala”nın bu albümde bir FOMA yorumu var ki; onu da dinleyince çok etkileneceksiniz. Büyük olasılık çıkış şarkısı olacağını düşündüğüm “Hala” Aylin Aslım’ın yaklaşımıyla içimizi acıtırken FOMA yorumuyla öfkeli bir çığlık olmuş… Bende hala ikisinin de yeri ayrı ama.