4 Mayıs 2008 Pazar

Rock'n Coke'un hatası...

Geçtiğimiz haftalarda “Festivalin Tadı Kaçtı” başlıklı bir yazı yazmıştım. Önce Coca Cola’nın bu yılki Rock’n Coku’u iptal ettiğini açıklaması, arkasından çok sevdiğimiz Radar Live’ın da bu yılki organizasyonunu gerçekleştiremeyecek olması; artık yaz festivallerine iyiden iyiye alıştığımız şu dönemde şoke olmamıza neden oldu desem yeridir.

Bunlar yetmezmiş gibi Efes Pilsen One Love Festivali de son derece zayıf bir line up açıklıyor. Ağırlıklı olarak isimsiz gruplardan oluşan; daha önce Rock’n Coke’da izlediğimiz Gogol Bordello’nun headliner olduğu söylenen One Love da, sanırım iptal kararı almak yerine böyle bir yol çizmiş kendine.

Yine büyük açık alan festivali kapsamında değerlendirilebilecek Masstival; Def Leppard, Whitesnake, Alanis Morissette gibi isimlerle anlaştı ama bakalım gerisi nasıl gelecek; belini doğrultacak sponsor desteğini alabilecek mi?

Turkfest yapılacaktı sonra… Tamamı Türk sanatçı ve gruplardan oluşacak bir line up ile iddiali bir festivaldi. Aldığım habere göre o da finansal nedenlerle iptal edilmiş.

Böyle umutsuz konuşuyoruz ama bu, 2008 yazı boş geçecek anlamına gelmesin. Metallica, Kylie Minogue, Bon Jovi, Jethro Tull, Massive Attack, Lenny Kravitz, Travis gibi büyük konserler olacak bir aksilik olmazsa. Sonra elektronik ortamları sevenler için Global Gathering ve Electronica Festivali gibi geçtiğimiz yıllarda rüştünü ispatlamış büyük organizasyonlar var. Sonra festivali yazlık ortama taşıyan; bol denizli, güneşli Zeytinli Rock Festivali var. Sembolik bir giriş ücreti olan festivale, bu yıl 100 bin kişilik bir katılım bekliyorlar. Barışarock deseniz öyle.

Hepsi tamam da; bu yıl niye böyle oldu? Geçtiğimiz yıl bu zamanlarda 2007 yazı ile ilgili yazdığım yazıda yukardan aşağı gelen sanatçı ve grupları saymıştım bir bir. O kadar çok isim geliyordu ki geçen yıl Türkiye’ye, neredeyse bir yorum yapacak yerim kalmamıştı yazıda. Ben de tek bir paragraf yazıp şöyle demiştim özetle: “Bunca sanatçı geliyor Türkiye’ye, çok sevindirici gelişmeler bunlar. Ancak umarım seyircileri ile buluşurlar. Çünkü konser sayısı arttıkça seyirci beklentisi yükseliyor. Gerek maddi sebepler, gerekse konser kültürüne sahip olmayışları sebebiyle de seçicilikleri artıyor. Eğer bu yılki konserler dolmazsa, önümüzdeki yıl sponsorlar da desteği çekecekler ve organizasyon şirketleri konser yapamayacak hale gelecek…”

Kesinlikle; “bakın ben söylemiştim” demeye çalışmıyorum. Aklı selim herkes bu çıkarsamayı yapabilir. Üzüldüğüm nokta haklı çıkmamız. Bizim öngörülerimiz üstüne bir de ekonomik koşullar belirsizlik arz edince sponsorlar daha büyük geri adımlar attılar. Netice de böyle oldu işte.

Peki bu gelişmeleri markalar açısından okuyacak olursak? Koskoca Coca Cola’nın büyük emek vererek yarattığı; kendi deyimleriyle Avrupa festivaller atlasına soktuğu, Yourope üyesi yaptığı Rock’n Coke’u bu kadar kolay iptal etmesinin arkasındaki temel neden nedir? Evet bütçeyi kısmışlardır. Evet, festival tarihini daha iyi gruplar almak için eylülden temmuza çekmiş; ancak öte yandan da ağustosta Ramazan kampanyaları olduğu için bir başka baskı altına girmişlerdir. Ama bunların hiçbiri Rock’n Coke gibi bir markanın yıpratılması için geçer sebep olamaz. 3 gün değil de 1 gün yaparsın; ama yaparsın. Hepimiz biliyoruz o “kısılan” bütçelerin kısılmalarına rağmen ne kadar “büyük” olduklarını. Düzenli sponsor desteği olmayan bağımsız festivallerin o bütçelerin yarısıyla nasıl harikalar yarattıklarını…

Rock’n Coke; geçtiğimiz 5 yıl içinde öyle bir noktaya gelmiştir ki depremdi, darbeydi, krizdi olmadıkça iptal etmeniz hoş karşılanmaz. Bunu hesaba katmaları gerekirdi diye düşünüyorum. Her sene daha büyük gruplar getirmek, yine onların deyimiyle “çıtayı her yıl yükseltmek” gerçekte mümkün değil. Rock’n Coke da bundan sonra böyle büyük bir sorunla tekrar karşılaşmamak için festival kültürüne daha çok yatırım yapmalı. Alternatif sahnelerinde gerçekten alternatif gruplar görmeliyiz. Rock’ın daha sert uçlarını da kucaklayabilmeli. Sadece Avrupa ve Amerika’dan değil; dünyanın 4 bucağından hiç tanımadığımız sıkı rock gruplarını seyredip o sahnede, şaşırmalıyız. Türk gruplar, Rock’n Coke sahnesindeki performansları için aylar öncesinden çalışmaya başlayacak kadar heyecan duymalı. Rock’n Coke’a özel başka hiçbir yerde göremeyeceğimiz performanslar tasarlanmalı. Zor mu? İnanın, her yıl Radiohead’i, U2’yu, Red Hot Chili Peppers’ı getireceğiz diye tırmalamaktan; sonra da koca Rock’n Coke’u iptal ederek kendini dosta düşmana güldürmekten daha doğru ve kolay bir yöntem.